Måltider

I Tyttebæret er vi opptatt av at barna skal tilegne seg gode matvaner som gir god helse og livskvalitet, og vi vektlegger et sunt kosthold som består av korn, brød, friske grønnsaker og et variert utvalg av frukt. Vi har også en matassistent som en gang i uka lager varmmat. Barnehagen har også sin egen grønnsakshage som har gitt veldig god avling siste året!

I Tyttebæret severes lunsj og et ettermiddagsmåltid hver dag. Til frokost har barna med matpakke, og vi serverer melk eller vann til denne.

LUNSJ:

Lunsjen består av brød og knekkebrød, grønnsaker og et variert utvalg av pålegg. Salami, leverpostei, ulike oster, smøroster, laksepålegg, makrell i tomat, ulike typer kjøttpålegg, syltede røbetter, egg og kaviar er noe som kan nevnes. Minst en gang i uka serveres varmmat. En gang fra vår matassistent som lager sunn mat fra bunnen av. Avdelingene lager også ofte en gang i uka varmmat med hjelp fra barna. Da blir det ofte supper og grøt, mens vi på turer iblant tenner bål og griller. Barna får melk eller vann ved siden av.

ETTERMIDDAGSMÅLTID:

Serveres ca kl 14 på småbarnsavdelingen og kl 14.30 på de store avdelingene. Her serverer vi frukt, knekkebrød og yoghurt. Ofte spises dette måltidet ute i barnehagens egen gapahuk. Barna får vann ved siden av.